GANGLİON KİSTİ

Ganglion Kisti Nedir?

Ganglion kisti el-el bileğinde ortaya çıkan kanser olmayan kist yapılardır. Çok sert bir yapısı olmayan kitleler halinde görülürler. Çoğu zaman ağrıya neden olmaz. Zaman içerisinde bu kistin büyüklüğü değişebilir.

Sebebi tam olarak bilinmemekle beraber farklı teoriler ortaya atılmıştır fakat hiçbiri tam olarak kanıtlanmamıştır. Ganglion kistinin 30 yaş üstü kadınlarda görülme sıklığı fazladır. Geçmişte yaralanan eklem veya tendonlarda, aşırı kullanıma bağlı artriti olan kişilerde ve 30 yaş üstü kadınlarda görülme olasılığı daha fazladır.

Ganglion kistleri yuvarlak veya ovaldir ve genellikle çapı bir inçten (2,5 cm) daha azdır. ve bazıları hissedilemeyecek kadar küçüktür. Tekrarlanan hareketler için o eklemi kullandığınızda genellikle kistte bir büyüme görülebilir. Ganglion kistleri genellikle ağrısızdır. Fakat bir kist sinir basarsa -kist gözle görülür bir yumru oluşturmak için çok küçük olsa bile- ağrı, karıncalanma, uyuşukluk veya kas zayıflığına neden olabilir.

El bileğinin sırtında, el bileğinin iç bölümünde, avuç içerisinde, ayağın üstünde, diz üzerinde, ayak bileğinin dış kısmında, dirsekte, tendon kılıfında ganglion kistleri sıkça görülmektedir.

Fizik muayene sırasında, doktorunuz hassasiyet veya rahatsızlığı test etmek için kiste basınç uygulayıp muayenenizi yapmaktadır. Ayrıca, artrit veya tümör gibi diğer koşulları ekarte etmek için görüntüleme testleri (X-ışınları, ultrason veya manyetik rezonans görüntüleme (MRI) gibi) önerilmektedir.

Bir ganglion kisti teşhisi, doktorunuzun kist içerisindeki sıvıyı çıkarmak (aspirasyon) için bir iğne ve şırınga kullandığı bir işlem olan aspirasyon ile doğrulanabilmektedir. Bir ganglion kistinden elde edilen sıvı kalın ve berrak veya yarı saydam olacaktır.

Ganglion Kisti Tedavi yöntemleri

İstirahat Atelleri

Erken olgularda kullanılır.  El bileğinin sabitlenip dinlendirilmesi prensibi ile daha çok erken olgularda kullanılır. Herhangi bir zorlama olmadığı için kist küçülür.

İstirahat

Aktivite ganglion kistinin büyümesine neden olabileceğinden, bölgeyi geçici olarak bir destek veya atel ile hareketsiz hale getirmek gerekebilir. Kist küçülürken, sinirleriniz üzerindeki baskıyı azaltarak ağrıyı giderir. Yakındaki kasların zayıflamasına neden olabilecek bir atel veya ateli uzun süre kullanmaktan kaçının.

Ganglion Kisti İlacı

Ganglion kistinin yol açtığı semptomları hafifletmek içi ağrı kesici ve iltihap giderici ilaçlar hekimler tarafından verilmektedir.

Ganglion Kistinde İğne yöntemi

Doktor bir iğne yardımı ile kist içindeki sıvıyı alır ve yerine kortizon enjekte eder. Tavsiye edilen bir yöntem değildir. Kistin kendini tekrarlama olasılığı oldukça fazladır.

Ganglion Kisti Cerrahisi

Kılıfı ile birlikte kist çıkartılır. Eğer saplı ise sapının gittiği tendon kılıfı, eklem kapsülü ya da derin dokulardaki köküne kadar inilerek total olarak çıkartılır. Çıkarılan kist patolojide incelemeye alınır. Cerrahi sonrası bandajlama ve medikal tedavi desteği ile hasta takibe alınır. Erken dönemde harekete başlanarak tedavideki başarı şansı artırılır. En başarılı yöntemdir. Buna rağmen tekrar çıkma olasılığı her zaman vardır. Bir ganglion kisti çıkarmak küçük bir işlemdir, bu yüzden komplikasyonlar nadirdir ve nadiren ciddidir. Bununla birlikte, az sayıda insan ameliyat sonrası kalıcı sertlik ve ağrı yaşar.

Uzman ekibimiz size yardım edebilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki konuşma butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.”