JUVENİL İDİOPATİK ARTRİT (Çocuk Çağı Romatizması)

JIA dediğimiz juvenil idiyopatik artrit; çocukluk döneminde (16 yaş altı) eklemlerdeki iltihaplanma olarak tanımlanmaktadır. İltihapla ile beraber hareket kısıtlılığı, fonksiyon kaybı, ısı artışı gibi belirtiler artrit olarak tanımlanan durumdur.

İdiyopatik (sebebi belli olmayan) artrit eklemin tutulum süresine göre akut veya kronik artrit olarak ayrılabilir. Akut artrit 6 haftadan az süren, kronik artrit ise 6 haftadan fazla süren hastalıklardır. Juvenil idiyopatik artrit genellikle aynı eklemde kronik olarak seyreden bir hastalıktır.

16 yaş altı çocukluk çağında en çok görülen ve sık yaralanmalara neden olan bu hastalığı tam olarak nedeni bilinmemekle beraber tekrarlayan viral ve bakteriyel enfeksiyonlarla, bağışıklık sistemindeki yatkınlığın neden olduğu bilinmektedir.

JIA’nın ülkemizde görülme sıklığı 100.000 çocukta 64 kişi olmasına rağmen bu rakam ülkeden ülkeye değişmektedir. Kalıtsal geçiş özelliği göstermeyen JIA gelişmiş ülkelerde kızlarda sık görülürken, gelişmekte olan ülkelerde erkeklerde daha sık görülür.

Juvenil İdiopatik Artritin Belirtileri Nelerdir?

Hareket Kısıtlılığı, eklemlerde şişme (iltihap), ağrı, sabah sertliği(tutukluk), atrofi (kas kütle azalması), eklemlerde şekil bozukluğu, büyüme geriliği, yürüme bozuklukları, postür bozuklukları, yorgunluk, halsizlik, kilo kaybı, yüksek ateş ve göz kusurları karşımıza çıkmaktadır. Hastalıkta büyük eklemler (kalça eklemi vb.), küçük eklemlerden (parmak eklemleri vb.) daha fazla etkilenir.

JIA’ın tanısı doktor kontrolünde klinik belirtilerle ilişkili laboratuvar incelemeleri sonucu tespit edilir.

Juvenil İdiopatik Artritte Medikal Tedavi

Tedavini amacı ağrı inhibisyonu (azaltılması), hareket aktivitesini arttırmak, gelişim çağındaki çocukların fiziksel olarak gelişmesine yardımcı olmak ve hastalığın pek çok nedenini ortadan kaldırmaktır. 12 yaş altı çocuklar için düşük dozda antiinflamutuar ilaçlar (NSAİİ) kullanılır. Bu ilaçlar iltihabı azaltarak ağrının da azalmasına yardımcı etkendir. Birçok klinikte bu ilaçlarla beraber biyolojik ajanlar da kullanılır. Çünkü JIA sadece ilaç tedavisi ile değil, aynı zamanlı olarak fizyoterapi ile tedavi edilir.

Juvenil İdiopatik Artitte Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon

JIA’lı çocuklarda eklem hareketlerinde kısıtlılık, ağrı vb. bulgular olması nedeniyle yaşıt diğer çocuklara göre daha az hareket aktivitesi vardır. Fizyoterapinin amacı sedanter (hareketsiz yaşam) yaşamı olan bu çocukların yorgunluk ve ağrı faktörünü göz önüne alarak fiziksel aktivitesini arttırıcı egzersizler yaptırmaktır.

Aktif dönemde yapılması gerekenler daha çok pasif eklem hareket açıklığı egzersizleri ve izometrik egzersizler yönünde olmalıdır. Gerekli görüldüğü durumlarda atelleme yapılmalıdır. Ateller aktiviteyi kısıtlamamalı ve çocuk için kullanılabilir olmalıdır.

Kronik dönemde daha çok kuvvetlendirme egzersizleri, kassal kuvvet desteğini arttırmak için ağrı ve iltihaba dikkat edilerek yaşına uygun yorgunluk oluşturmayacak egzersizler yapılmalıdır

Aerobik egzersizler, JIA’lı çocuklarda fiziksel aktivite azlığı sonucu kardiyovasküler kapasitelerinde azalma görülür ve bu yüzden daha çabuk yorulurlar. Bu çocuklarda kuvvetlendirme egzersizleri yanında; yürüme, bisiklete binme, aerobik dans gibi orta şiddetteki aerobik egzersizler en az haftada 3 gün yapacak şekilde önerilmelidir. Bu hastalık çocuklarda denge eksikliğine yol açar. Oluşturulacak tedavi programına denge ve propriosepsiyon (derin duyu) egzersizleri mutlaka eklenmelidir.

Suyun kaldırma kuvveti ve eğlenceli oluşundan faydalanmak amacıyla su içi egzersizler tedavi programına eklenebilir.

Eklemlerin doğru pozisyonlarının algılanması ve vücut imajının geliştirilmesi amacıyla duyu eğitimi kullanılabilir.

Uzman hekim ve fizyoterapistin verdiği tedavi programları aksatılmadan yapılmalıdır. Bu dönemde ebeveynlere büyük görev düşmektedir. JIA’lı çocukların fizyoterapist denetiminde özellikle yüzme, jimnastik gibi birçok aktiviteyi yapması eklem sağlığı ve sağlıklı fiziksel aktivitenin artması için önemlidir.

Uzman ekibimiz sizlere yardımcı olabilmek için hazır bekliyor. Sağ alt köşedeki çevrim içi sohbet butonuna tıklayarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.